Náboženská identita
Náboženská identita – stejně jako kulturní identita – je vnímána různými lidmi různě. Někdo potřebuje být zakotven jen v jednom společenství, které mu dává pevnou životní orientaci, někdo žije v situaci, kdy vnímá svoji příslušnost k různým skupinám jako v našem dialogu např. Tim. Takový člověk je pak konfrontován s tím, do jaké míry jsou tyto jednotlivé skupiny schopné tolerovat sebe navzájem a do jaké míry naopak chrání jedinečnost své identity. Konfrontace s takovým exkluzivismem může být zraňující, zvlášť, pokud se odehrává v tak intimní oblasti, jakou bezesporu oblast víry a náboženství vůbec je.
Ekumenické hnutí: Hnutí, které se snaží o větší jednotu všech křesťanů. Klade důraz na společné základy křesťanské víry, čímž se snaží překlenovat existující rozdílnosti. Výsledkem těchto snah je mimo jiné dnes už běžné konání ekumenických bohoslužeb, kterých se účastní příslušníci více církví najednou. Exkluzivismus: Předpoklad vlastní výlučnosti. Přesvědčení, že vlastní víra je ostatním náboženským směrům nadřazená, případně že je jediná správná, např. tvrzení: „pouze křesťanství nabízí cestu ke spáse“. Etnocentrismus: Nadřazování hodnot a měřítek vlastní společnosti nad hodnoty a měřítka ostatních společností a posuzování cizích kultur podle parametrů kultury vlastní, např. tvrzení: „tichomořské národy jsou zaostalé, protože nepoužívají auta a počítače“. Konzervatismus: Snaha upřednostňovat vše staré, časem ověřené, či dávno společensky etablované (způsob života, hodnoty, přístup k řešení problémů, společenské role). Někdy může mít podobu ulpívání na minulosti a s ní spojeného odporu vůči jakýmkoliv novotám. Tradicionalismus: Výrazně pozitivní postoj k tradicím (např. náboženským rituálům, tradiční liturgii atp.), snaha o jejich zachování či šíření. Někdy bývá mylně zaměňován s konzervatismem. Tradicionalismus nemusí být nutně autoritářský a ne vždy se vztahuje na společenské role a etické normy.
Obavy ze ztráty vlastních tradic a hodnot vedou někdy k pohrdání jakoukoliv cizí náboženskou skupinou (příp. jiným myšlenkovým směrem uvnitř vlastního kulturního okruhu). Cizí náboženské systémy jsou pak označeny jako podřadné nebo dokonce zcela špatné. Náboženská identita
Mehmet žije v Německu a patří k druhé generaci Turků v této zemi. Ví, že jeho rodiče byli za svého pobytu doma v Turecku obdivovateli Mestafy Kemala Atatürka, prezidenta – zakladatele sekulárního tureckého státu. Nepatřili mezi obzvlášť zbožné, ani nebyli nacionalisty. Až v Německu maminka začala nosit šátek, jako by se bála, že v cizině ztratí vztah k tradicím svého národa. Jeho sestra je ještě radikálnější. Kritizuje nemravné evropské oblečení a hledá kořeny své islámem ovlivněné kultury. Mehmet sám má německý (resp. západoevropský) životní styl rád, ale chápe i svou sestru. Někdy ho napadá, že se v Německu mluví o islámu jen negativně (pouze v souvislosti s terorismem). To pak má tendence islám bránit proti předsudkům. Jindy ho sestra dráždí svými jednostrannými postoji a pak zase před ní obhajuje sekulární způsob života a jeho výhody. Hodně mu vadí, když po něm zastánci obou názorových táborů chtějí, aby s nimi odsuzoval ty druhé. Rád by si zachoval svou pozici západního Evropana, který však má porozumění i pro hodnoty a tradice zbožných muslimů. Poslední aktualizace 30.09.2007
Odborná literatura: Budil, Ivo T. (1999). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha : Triton. Eliade, Mircea (1993). Mýtus o věčném návratu: archetypy a opakování. Praha : OIKOYMENH. Frielingsdorf, Karl (1994). Falešné představy o Bohu: jejich vznik, odhalení a překonání. Kostelní Vydří : Karmelitánské nakladatelství. Hayesová, Nicky (2003). Základy sociální psychologie. Praha : Portál. Hemminger, Hansjörg (1991). Fundamentalismus. Stuttgart: Quell Verlag. Hole, Günter (1998). Fanatismus: sklon k extrému a jeho psychologické kořeny. Praha : Portál. Murphy, Robert F. (1999). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha : Sociologické nakladatelství. Pawlowsky, Peter (1996). Křesťanství v proměnách dvou tisíciletí. Praha : Vyšehrad. Quesnell, Michael (2002). Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme. Praha : Academia. Salajka, Milan (2000). Slovník náboženských a teologických výrazů a pojmů. Praha : Církev československá husitská. Schmidt-Leukel, Perry (2005). Gott ohne Grenzen. Gütersloh : Gütersloher Verlagshaus. Skalický, Karel (1994). Po stopách neznámého Boha. Praha : Aula a Křesťanská akademie. Šimandl, Josef et all. (2004). Jak zacházet s náboženskými výrazy. Praha : Academia. Vojtíšek, Zdeněk (2004). Encyklopedie náboženských směrů v České republice. Praha : Portál. Říčan, Pavel (2002). Psychologie náboženství. Praha : Portál. | |||||||