|
Co je Czechkid a jak s ním pracovat?
Czechkid je především komplexním nástrojem pro zavedení multikulturní výchovy (dále jen MKV) do škol. Rádi bychom vás tímto seznámili s jeho teoretickými východisky a také bychom vám rádi poradili, co všechno můžete v Czechkid najít.
Jednou z nezbytných podmínek pro pozitivní výsledky multikulturní výchovy je reflektovaná životní sociální zkušenost žáka. Multikulturní kontakt je záležitost veskrze praktická. Dochází zkrátka k setkání jednotlivců z různých kulturních prostředí, ti k sobě mohou cítit zpočátku nejrůznější pocity: mohou být na sebe zvědaví, mohou se zpočátku odmítat, nemusí zdaleka druhému rozumět. V rámci multikulturní výchovy by se o sobě měli něco dozvědět, učit se spolu efektivně a adekvátně komunikovat.
K tomu jsou potřeba tři základní věci. Zkušenost se situací setkání lidí z různých kultur, reflexe těchto setkání a sebereflexe v multikulturním prostředí. Kulturu v projektu chápeme zároveň ve vztahu k sociálnímu prostředí, ve kterém „naše postavy“ žijí.
Právě reflexe setkání a sebereflexe v multikulturním prostředí se Czechkid snaží zprostředkovat. Ať již máme multikulturní zkušenosti nebo ne, můžeme spolu s postavami reflektovat jejich zkušenosti, můžeme se spolu s nimi zamýšlet nad těmi vlastními. Kromě toho se o konkrétních postavách a jejich životní situaci můžeme něco nového dozvědět.
Dříve, než se do takového zamýšlení pustíme, je potřeba také říci, jak Czechkid pracuje s pojmem kultura. Jinými slovy – jak poznám, že teď právě jsem v situaci, kdy dochází k interkulturnímu kontaktu? Poznám to podle jiné barvy pleti, jiného chování ve stejné situaci, nebo jiných hodnot? To je samozřejmě otázka, která zaměstnává vědce i praktiky už mnoho desítek let.
Czechkid se s tímto tématem snaží vypořádat prakticky. Kultura je zde pojímána prizmatem tzv. transkulturního přístupu, který tvrdí, že v dnešním globalizovaném světě nejsou zdaleka jen státní hranice tím, co od sebe odlišuje jednotlivé kultury. Každý z nás se cítí být členem mnoha skupin – sociálních, profesních, náboženských, máme svou rodinu, město, region, klub…..atd. V každé z těchto skupin se učíme fungovat, každá má svá pravidla, hodnoty, zkrátka způsob, jak se věci dělají. Tyto sociální vazby a podmíněnosti chceme v Czechkid propojit zároveň na poznávání lidí z jiných sociálních a kulturních prostředí i jedinců z jiných zemí. Interkulturním kontaktem tedy rozumíme stejně tak kontakt českého a německého anarchisty jako českého anarchisty a českého úředníka. S velkou pravděpodobností totiž konkrétní lidé v obou případech narazí na to, že si v něčem rozumět budou a v něčem zkrátka ne. A právě o to jde. V multikulturní výchově jsme schopni řešit situace, kdy je na obou stranách dobrá vůle a kdy kulturní (nebo sociální) rozdíly neumožňují najít společnou cestu.
Co v Czechkid najdete?
K multikulturní výchově lze přistupovat nejrůznějším způsobem s cílem přispět k vytvoření pluralitní společnosti zahrnující množství odlišných sociokulturních skupin. Pro Czechkid jsme vycházeli z toho, že schopnost obstát v multikulturním prostředí se nejlépe trénuje na osobních zkušenostech. Právě to byl hlavní důvod, proč jsme zvolili formu dětských postav, které z tohoto prostředí pocházejí.
Postavy, které vám Czechkid přináší, jsou úplně normální mladí lidé, kteří se potýkají s životními situacemi, které odpovídají jejich životní zkušenosti.
Rádi bychom upozornili na to, že ač mohou postavy z Czechkid svádět k tomu hledat v nich reprezentanty nějakých konkrétních skupin, tak jimi nejsou a to zcela záměrně. Nelze vytvořit postavu obecného Čecha, fotbalisty, nimroda nebo kohokoli jiného. Pokud má naše postava nějaké konkrétní zážitky, zkušenosti, bolístky, radosti, pokud se s ostatními hádá, hašteří, zamilovává a zase odmilovává, pak je to unikátní lidská bytost s unikátní životní zkušeností. A právě takové postavy bychom vám rádi nabídli. Prosíme tedy, abyste za Olgou nehledali Ukrajince v Čechách, za Pavlou děti z rozvedených rodin nebo za Danielem typického Roma. Nejsou jimi právě tak, jako jimi není nikdo z těch Ukrajinců, rozvedených nebo Romů, které dnes a denně potkáváme.
Co tedy Czechkid přináší, pokud nenabízí instantní návod jak zacházet s příslušníky kulturních skupin v České republice? Czechkid se především snaží zprostředkovat zkušenosti lidí, kteří pochází z natolik odlišných prostředí, že si třeba ani nemusí vzájemně rozumět, protože mají zkrátka jiné pojetí času, toho, co znamená tradice, nebo třeba i proto, že někdo má české občanství a jiný jen trvalý pobyt.
To vše není přeci nutně vázáno na příslušnost k nějaké skupině, ale daleko více na konkrétní životní situaci a jedinečnou životní zkušenost.
Pokud pracujeme s jedinci, kteří takové zkušenosti mají, potřebujeme o nich něco vědět a také jim potřebujeme porozumět. A právě to se Czechkid snaží zprostředkovat.
Postavy Czechkid jsou vytvářeny tak, že vycházejí z nejrůznějších reálných osob a situací. Ani jedna však nepředstavuje žádného konkrétního jedince.
Jako první krok pro práci s Czechkid ve školách je samozřejmě potřeba postavy v hodinách představit, teprve pak lze začít pracovat s jednotlivými dialogy. To lze udělat např. v rámci konverzace v hodině anglického jazyka nebo formou domácího úkolu v hodinách českého jazyka.
Aby se vám s postavami lépe pracovalo, dovolím si i v tomto krátkém úvodu jejich základní představení (více pak najdete kliknutím na jednotlivé postavy z hlavní stránky):
Aleš neboli Ali hraje rád fotbálek, dělá orientační běh a chodí do skauta, chce hodně cestovat. Táta je ze Zimbabwe a maminka je z Čech. Ostatní si o něm často myslí, že je cizinec jen proto, že má tmavou pleť.
Andrea zpívá, tančí a učí se romsky. Přestože pochází z romské rodiny, doma už romsky nemluví, což Andreu hodně mrzí.
Daniel má velkou rodinu, doma dvě mladší sestry, hraje fotbálek a hrozně rád boxuje. Doma mluví s babičkou romsky a s ostatními česky. Rád by se stal trenérem v boxu, jinak ještě moc neví.
Jami přišel do Čech s rodinou jako uprchlík z Iráku. Má za sebou nepěkné věci, o kterých ale nerad mluví. Jmenuje se vlastně Abu-Jamal, to si tady ale nikdo nepamatuje, a tak má přezdívku Jami. Je muslim, stejně jako jeho rodiče. Hraje rád fotbal a zkouší i něco na kytaru.
Jožo se narodil v Popradu a sourozence nemá (prý zatím). Miluje všechno, co je spojené s horami – chození, lezení i lyžování. No a aby toho ticha nebylo moc, tak hraje taky na bubny. No a plány? Možná vysoká a nebo taky Indie. To se ještě uvidí.
Magda je tak trochu intelektuálka, hodně čte, píše básničky a hraje na kytaru. Nosí brýle a kvůli tomu často slyší, že je šprtka, i když to samozřejmě není pravda.
Olga hraje moc pěkně na flétnu a taky by chtěla studovat konzervatoř. Kromě toho by ale taky ráda vydělávala, aby mohla přilepšit rodině. Pochází totiž z Ukrajiny a od rodičů ví, že najít pořádnou práci není vůbec lehké.
Pavla hraje volejbal, miluje svého psa Plastyho a má trochu zamotanou hlavu z bratra, který se hlásí k neonacismu. Občas není lehké poradit si s tolika známými, které by tady bratr nejradši neviděl.
Suong přišla z Vietnamu, už tu žije hodně let s rodiči, maminka ale ještě pořád nemluví česky. Proto má Suong náhradní babičku, která jí s češtinou pomáhá. Moc koníčků nestíhá, zato má velké plány. Chce se totiž stát právničkou.
Tim by chtěl být diplomatem, ale neví, jestli to zvládne. Kromě češtiny a holandštiny, což jsou jeho mateřský a otcovský jazyk, by totiž musel perfektně zvládat ještě také další jazyky – a to ne jeden. Jinak hraje volejbal a učí se hrát na varhany.
Postavy z Czechkid mají nejen svůj příběh, ale také své životní zkušenosti, které diskutují s ostatními. Tato výměna názorů, zkušeností a vyprávění je zpracována formou dialogů.
Když na hlavní stránce kliknete na ikonku, klikněte na „Přejít na mapu“ a dostanete se na stránku s mapkou jednotlivých míst, kde se postavy scházejí. Na jednotlivé dialogy se dostanete kliknutím na jedno z vybraných míst – např. „Lyžák“ a objeví se před vámi stránka s obličeji jednotlivých postav. Každý dialog má svou vůdčí postavu,a když si na ni kliknete, objeví se vám dialog.
Dialogy stejně jako i popisy postav jsou k dispozici v českém i anglickém jazyce.
Na konci jednotlivých dialogů můžete kliknout na tlačítko „A jedeme dál“. Na další stránce pak objevíte otázky, úkoly nebo pokračování dialogu.
Materiály pro učitele můžeme rozdělit do dvou základních kategorií:
a/ Texty spojené s dialogy:
Každý z dialogů samozřejmě zpracovává nějakou oblast MKV. Proto jsme pro pedagogy připravili podkladové materiály ke každé z těchto oblastí. Materiály pro pedagogy mají vždy stejnou strukturu pro lepší orientaci. Uvozené jsou krátkým představením toho, o co v dialogu jde, následuje vysvětlení pojmů vztahujících se k danému tématu, stať, která představuje dané téma, a na závěr najdete doplňující příběhy a příklady.
b/ Doplňkové texty:
Kromě materiálů vážících se bezprostředně ke konkrétním dialogům jsou k dispozici také další témata, která jsou pro MKV významná (např. nostrifikace, třídy pro jazykovou přípravu atd.). Tyto texty mají stejnou strukturu, neváží se však ke konkrétnímu dialogu a mají tedy spíše obecný charakter.
K materiálům pro pedagogy se můžete dostat dvěma možnými způsoby:
- z jednotlivých dialogů při kliknutí na ikonku “Pro pedagogy“
- přímo z hlavní stránky kliknutím na ikonku „Pro pedagogy“
Jednotlivá témata zpracovávaná v Czechkid jsou postavena podle požadavků na MKV publikované v rámci dokumentů připravované reformy. Tím jsme se snažili dát do ruky učitelům nástroj, který mohou spojit s vytvářením rámcových vzdělávacích programů.
Jednotlivé dialogy jsou vystavěny tak, aby mohly být použity v různých předmětech – dle uvážení učitelů na té které škole.
Na závěr je potřeba zmínit, že stránky Czechkid jsou doplněny o metodiku, která je k dispozici na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. | |